Plug-in hybridi, eli ladattava hybridi, on ajoneuvo, joka yhdistää perinteisen polttomoottorin ja sähkömoottorin. Ladattavassa hybridissä auton polttomoottorin lisänä on yksi tai useampi sähkömoottori, joka saa energiansa erillisestä ajoakusta. Ajoakun koko on ladattavissa hybrideissä jo sen verran suuri, että pelkän polttomoottorin voimalla lataaminen olisi tehotonta. Plug-in hybridit ladataankin ulkoisesta virtalähteestä, kuten kotilatausasemasta tai julkisesta latauspisteestä. Tämä mahdollistaa ajoneuvon ajamisen pelkällä sähköllä pidempiä matkoja, mikä vähentää polttoaineen kulutusta ja päästöjä.
Yksi plug-in hybridin merkittävimmistä eduista on sen polttoainetehokkuus. Koska ajoneuvo voi käyttää sähkömoottoria osan ajasta, polttoaineen kulutus vähenee huomattavasti. Tämä ei ainoastaan säästä rahaa, vaan myös vähentää hiilidioksidipäästöjä, mikä on tärkeää ympäristön kannalta.
Toinen etu on ajoneuvon monipuolisuus ja joustavuus. Voit käyttää sähkömoottoria lyhyillä matkoilla ja polttomoottoria pidemmillä matkoilla tai silloin, kun latausmahdollisuutta ei ole. Tämä tekee niistä erinomaisen valinnan kaupunkiajoon ja pitkille matkoille, tarjoten samalla ympäristöystävällisemmän vaihtoehdon perinteisille polttomoottoriautoille. Plug-in hybridit tarjoavat parhaan molemmista maailmoista: sähkömoottorin hiljaisuuden ja tehokkuuden sekä polttomoottorin pitkän toimintasäteen.
Usein ladattavissa hybrideissä on bensiini- ja sähkömoottorin yhdistelmä, mutta myös diesel- ja sähkömoottorisia yhdistelmiä löytyy markkinoilta. Tavallisesti ladattavissa hybrideissä sähkömoottori liikuttaa autoa saman vaihteiston läpi millä polttomoottorikin jakaa voimaa, jolloin esimerkiksi nelivetoinen auto on aina nelivetoinen. Osassa automalleja polttomoottori saatetaan eriyttää toisesta vetävästä akselista kokonaan, kuten Volvon osassa PHEV-malleja. Tämä tarkoittaa, että polttomoottori vetää etupyöriä ja taakse sijoitettu sähkömoottori pyörittää takapyöriä – pelkällä sähköllä ajettaessa auto on takavetoinen ja bensiinillä kulkiessa etuvetoinen.
Lyhyet matkat taittuvat melko varmasti parinkin kymmenen kilometrin sähkökantamalla. Uudemmilla ratkaisuilla pääsee jo pitkiäkin matkoja sähköllä – jopa yli sata kilometriä. Laiskalle lataajalle ladattava hybridi ei välttämättä ole paras valinta, sillä sähkön loppuessa polttomoottorilla on satoja kiloja enemmän massaa liikutettavana, mikä näkyy pitkässä juoksussa kulutuksessa. Toisekseen, jos lataushybridillä ajaa pelkästään polttomoottorilla, eikä sähköakkua lataa lainkaan, voi se vaikuttaa sähköakuston toimivuuteen tulevaisuudessa.
Lataushybridin ajoneuvovero koostuu perus- ja käyttövoimaverosta. Päästöt ovat kuitenkin niin maltilliset, että ajoneuvovero jää kokonaisuudessaan usein kohtuulliseksi, huolimatta käyttövoimaveron tuomasta lisästä. Käyttövoimavero dieselin ja sähkön yhdistelmälle on korkeampi, kuin sähkön ja bensiinin yhdistelmälle.
Plug-in hybridin lataaminen on yksinkertaista. Useimmat ajoneuvot voidaan ladata kotona tavallisesta pistorasiasta tai erityisestä kotilatausasemasta. Latausinfra on kehittymässä nopeasti, ja uusia latauspisteitä avataan jatkuvasti. Tämä tekee plug-in hybridin omistamisesta entistä houkuttelevampaa, sillä latausmahdollisuudet paranevat jatkuvasti. Latausaika vaihtelee ajoneuvon ja latauslaitteen mukaan, kaikkea tunnista yön yli lataukseen.
MHEV-hybridi (Mild Hybrid Electric Vehicle) on kevythybridijärjestelmällä varustettu ajoneuvo. Tämä tarkoittaa, että siinä on perinteisen polttomoottorin lisäksi pieni sähkömoottori ja akku, jotka tukevat moottorin toimintaa. Hyvin suuri osa uusista autoista jotka eivät ole ladattavia hybrideitä ovat nykyään MHEV-hybridejä.
Pieni sähkömoottori tukee polttomoottoria antamalla lisävoimaa esimerkiksi kiihdytyksissä. Sähkömoottori ei kuitenkaan pysty yksin liikuttamaan autoa pitkiä matkoja. Järjestelmä kerää talteen jarrutuksessa syntyvää energiaa, joka varastoidaan pieneen akkuun. Tämä energia käytetään myöhemmin esimerkiksi kiihdytyksessä tai auton sähköjärjestelmien tukemiseen. MHEV-järjestelmä auttaa parantamaan polttoainetaloudellisuutta ja vähentämään päästöjä, mutta ei yhtä merkittävästi kuin täyshybridit (HEV) tai ladattavat hybridit (PHEV).
Kevythybridin ajoneuvovero koostuu hybridin tapaan vain perusverosta. Hiilidioksidipäästöt kevythybrideillä voivat olla hieman pienemmät kuin tavallisella polttomoottorilla, mikä voi näkyä ajoneuvoveron määrässä.
Täyshybridiksikin kutsuttu tekniikka voi käyttää pelkkää sähkömoottoria auton liikuttamiseen, jolloin auto hyödyntää pieneen ajoakkuun varastoitua energiaa. Akkua ei voi ladata itse ja auto päättää itse, milloin se käyttää sähköä ja milloin polttomoottori käynnistetään apuun. Akku latautuu pääasiassa polttomoottorin voimalla ja usein se hyödyntää myös jarrutusenergiaa latautuakseen. Useissa hybridiautoissa akun varausta voi säästää tai pakottaa auton kulkemaan sähköllä joko “HOLD” tai “EV MODE” painikkeilla.
Tavallisen hybridin etuna on helppous. Auton latausta ei tarvitse miettiä ja varausta voi säästää vaikkapa lyhyttä kaupunkikruisailua varten, jolloin et aiheuta keskustaliikenteessä lainkaan päästöjä. Lisäksi sähkön loppuessa polttomoottorin liikutettavan ei ole raskasta akustoa, joka nostaisi keskikulutusta, sillä ajoakku on hybrideissä varsin pieni. Hybridiauton ajoneuvovero koostuu vain perusverosta, eikä siihen kohdistu lisäksi käyttövoimaveroa.
Huolto ja ylläpito eroavat hieman perinteisistä polttomoottoriautoista. Sähkömoottori ja akkujärjestelmä vaativat erityistä huomiota, mutta toisaalta polttomoottorin käyttö vähenee, mikä voi vähentää perinteisten huoltotoimenpiteiden tarvetta. On tärkeää valita valtuutettu huoltoliike, joka tuntee hybridien erityispiirteet ja osaavat tarjota tarvittavat palvelut.
Valinta eri hybridiratkaisujen välillä tulee tehdä ensisijaisesti omien ajotottumuksien puolesta. Helppoa ja vaivattomuutta kaipaava valitsee joko hybridin tai kevythybridin, sillä ne eivät vaadi kuljettajalta lainkaan huomiota toimiakseen – keskikulutus tippuu ihan huomaamattakin.
Ladattava hybridi vaatii vähän enemmän huomiota, sillä tyhjällä akulla auton kulutus kärsii ajoakkujen painon vuoksi. Paras tehokkuus kulutuksessa ja merkittävät polttoainesäästöt saavutetaankin, kun auton muistaa laittaa lataukseen päivän päätteeksi, jotta pääset aina uuteen päivään täydellä akulla. Latausmahdollisuuden puuttuessa kannattaakin miettiä, saatko auton ladattua esimerkiksi työpaikalla, tai riittääkö esimerkiksi kauppojen latausasemat pitämään varaustason riittävänä käyttöösi. Uudempien autojen DC-pikalataus lataa akun 80 % varaukseen jopa puolessa tunnissa!
Jos aprikoit eri hybridien välillä, myyjämme auttavat sinua tekemään sinulle parhaan valinnan. Tutustu myynnissä oleviin hybridiautoihin tästä. Tervetuloa tutustumaan myös paikan päälle Lielahteen!