Suomen latausverkosto vuonna 2024

Suomessa on yli 5 000 julkista latauspistettä, ja määrä kasvaa nopeasti. Latausverkosto kattaa niin suurten kaupunkien alueet kuin valtateiden varsilla sijaitsevat taukopaikat. Suomi sijoittuu latausverkon kattavuudessa hyvin verrattuna moneen muuhun Euroopan maahan, mutta harva asutus ja pitkät etäisyydet asettavat haasteita erityisesti haja-asutusalueilla ja maaseudulla.

Vaikka julkinen latausverkosto on laajentumassa, kotilataus pysyy monelle sähköauton omistajalle tärkeimpänä latausmuotona. AutoCenteriltä saatkin laadukkaat kotilatausasemat, jotka tekevät sähköauton lataamisesta helppoa ja kustannustehokasta. Me tarjoamme kattavan valikoiman latausratkaisuja erilaisiin tarpeisiin ja opastamme sinut oikean laitteen valinnassa.

 

Kehitystä ohjaavat tekijät

Tulevaisuudessa sähköautojen latausverkoston odotetaan laajenevan entisestään. Hallituksen tavoitteena on, että vuoteen 2030 mennessä Suomessa olisi vähintään 250 000 sähköautoa. Tavoite nojaa Euroopan unionin pyrkimyksiin edistää vähäpäästöistä liikennettä ja tämä edellyttää merkittäviä investointeja latausinfrastruktuuriin. Uusien latauspisteiden rakentaminen ja nykyisten päivittäminen nopeammiksi ja tehokkaammiksi ovat keskeisiä kehityssuuntia. 

Teknologian kehittyessä myös latausnopeudet paranevat. Tällä hetkellä pikalatauspisteet voivat ladata auton akun 80 %:iin noin 30 minuutissa, mutta tulevaisuudessa latausajat voivat lyhentyä entisestään. Tämä tekee sähköautojen käytöstä entistä vaivattomampaa ja houkuttelevampaa kuluttajille. Lisäksi latausverkoston laajeneminen mahdollistaa sähköautojen käytön myös pidemmillä matkoilla, mikä on tärkeää erityisesti matkailun ja logistiikan kannalta.

 

AutoCenter auttaa sähköautoilun kaikissa vaiheissa

Sähköautoilu vaatii uudenlaisia ratkaisuja, ja AutoCenter on mukana tukemassa sinua koko matkan ajan – aina auton hankinnasta latausratkaisuihin ja huoltoon saakka.

Sähköautojen ja hybridien myynti

Meiltä löydät laajan valikoiman sähkö- ja hybridiautoja sekä uusina että käytettyinä.

Olemme asiantunteva kumppani, joka auttaa sinua valitsemaan juuri sinun tarpeisiisi sopivan ajoneuvon.

Kotilatausratkaisut

Valikoimastamme löytyvät laadukkaat ja kestävät kotilatausasemat.

Sähkö- ja hybridiautojen huolto

Tarjoamme huoltopalveluja sähkö- ja hybridiautoille edustamillemme huoltomerkeille.

Käytämme ajanmukaisia välineitä ja osaamista, jotta autosi pysyy aina huippukunnossa.

 

Haasteet ja ratkaisut

Vaikka sähköautojen latausverkosto on kehittynyt huomattavasti, haasteita on edelleen. Yksi suurimmista haasteista on latauspisteiden epätasainen jakautuminen, erityisesti maaseudulla ja haja-asutusalueilla. Tämä voi rajoittaa sähköautojen käyttöä ja hidastaa niiden yleistymistä. 

Toinen haaste on latausnopeuksien ja -teknologioiden kehitys. Vaikka pikalatauspisteet ovat yleistyneet, niiden määrä on edelleen rajallinen. Lisäksi latausnopeudet voivat vaihdella suuresti eri pisteiden välillä. Tähän haasteeseen vastataan investoimalla uusiin teknologioihin ja infrastruktuuriin, jotka mahdollistavat nopeammat ja tehokkaammat latausratkaisut. 

Latausverkoston kehittyessä sähköautoilu Suomessa tulee yhä sujuvammaksi ja saavutettavammaksi. Teknologian kehitys, infrastruktuuri-investoinnit ja kasvava sähköautoilijoiden määrä luovat pohjan sille, että sähköautoilu voi tulevaisuudessa olla normi niin kaupungeissa kuin maaseudullakin. Kuluttajien kannalta latausverkoston kasvu tarkoittaa paitsi parempaa käytettävyyttä myös luottamusta siihen, että sähköauto sopii kaikentyyppiseen liikkumiseen.

On selvää, että sähköautoilu on vahvasti matkalla kohti valtavirtaa – ja latausverkosto on tämän kehityksen sydän.

Artikkelin kirjoittaja: AutoCenterin viestintätiimi

Katso myös

Illustration_of_car recycling
Vaihtoauton kierrätys – miten vanhasta autosta pääsee eroon vastuullisesti?
Siirry artikkeliin
Kitkarenkaat
Kitkarenkaat ja niiden toiminta
Siirry artikkeliin
PHEV, MHEV, HEV - Mitä eroa on erilaisilla hybridiautoilla?
Siirry artikkeliin
Värikkäät autot teköälyn tekemänä
Miten auton väri voi vaikuttaa sen jälleenmyyntiarvoon?
Siirry artikkeliin